TEMAS PRINCIPALES

  1. Investigación sobre educación para el desarrollo sostenible, incluyendo temas curriculares.
  2. Investigación sobre programas comunitarios y de difusión.
  3. Investigación sobre ciencia aplicada y tecnología para la sostenibilidad.
  4. Investigación sobre participación y compromiso sobre la sostenibilidad.

PROGRAMA PRELIMINAR


Junio / June 29


8:15 - 9:00 Registro / Registration
9:00 - 9:30 Inaguración del evento / Inaugural Ceremony
9:30 - 10:15 Conferencia / Conference Valeria Ruíz Vargas, Manchester Metropolitan University
10:15 - 10:30 Receso / Break
10:30 - 10:40 Introducción líneas temáticas / Introduction to thematic lines
10:40 - 11:40 Transhumance: A sustainable strategy for human and ecological conservation. Mora Ledesma María Isabel

Mediating traditional ecological knowledge through participatory documentary: emerging educational strategies for sustainability in southern Mexico. Sandoval Rivera Juan Carlos

Sustainable Consumption: Strategies of environmental educatgion for a population of Minatitlan, Veracruz, Mexico. Sáenz Díaz Diana Karent

Preguntas y discusión / Questions and comments
Litervolts: Workshop on literary creation and dissemination of science. Becerra Miriam Liliana

Individual resilence as a base of community resilience. Studio with High School Teachers. Cajigal Molina Erick

Analysis of the perception of exposure to environmental risks to health in different children's populations. Cubillas Tejeda Ana Cristina

Preguntas y discusión / Questions and comments
11:42 - 12: 40 Assessment of competencies for sustainability in secondary education in México. Rodríguez Aboytes Jorge Gustavo

Generic environmental competences for higher level. A proposal for action from the universities. Thomas Muñoz Rosalba

Competencies to sustainable development from University Of Guadalajara graduates in High School, a study case. Padilla Muñoz Ruth

Preguntas y discusión / Questions and comments
Risk communication as alternative of intervention to improve the environmental health children in an area with different environmental problems. Monsivais Nava C.

Actions for the generation of a community organization manual: The case of the urban area montería. Villadiego Lorduy Jorge Rafael

Environmental education and technology transfer in depressed territories. The case ofeEcotechnies in Guanajuato, Mexico. Álvarez-Castañón Lorena del Carmen

Preguntas y discusión / Questions and comments
12:40 - 12:50 Receso / Break
12:50 - 13:00 Introducción líneas temáticas / Introduction to thematic lines
13:00 - 13:58 The living interculturality of Chiapas to rethink the modern university towards sustainability horizons. Reyes Escutia Felipe

The impact of climate change on water resources: A case study of one mexican basin.Dávila Ortiz Rodrigo

Solar water purification for regions of Mexico with affeected drinking water quality an autonomous and modular approach for the benefit of broad sectors of the population. Zieke Gregor

Preguntas y discusión / Questions and comments
Integrative project between communities of scientific practice and social learning dialogue: The case of Intercultural University of the State of Puebla. Desiderio Edilma de Jesús

Vulnerability to extreme environmental events of the population of the low balsas: A case study of the population of cuitaz, Zirándaro, Guerrero. Aguilar Armendáriz L.

The need for an integrated landscape management approach illustrated by the analysis of the participation in the ecologic spatial planning of Benito Juárez, Quintana Roo. Di Carlo Anna Lena

Preguntas y discusión / Questions and comments
14:00 - 15:10 Comida / Lunch
15:12 - 16:00 Sustainable value chain of agroindustrial byproducts. Aguilar Rivera Noé

Comparative Analysis Of Fertilization Treatments: Traditional Vs Organic For The Sustainable Production Of Rapanus (Raphanus Sativus L). Baltazar Vera Juan Carlos

Mercury Determination In Hair Of Two Populations, Rural And Urban. Martínez Fuentes Isela

Preguntas y discusión / Questions and comments
Public Policy To Promote Sustainable Tourism In The State Of Veracruz, Mexico. López Delfín Ingrid P.

Strategic Differentiation Proposal For Cruise Tourism Offer, Based On The Cultural Identity Of The Host Community In Puerto Progreso, Yucatan. Salazar Estrada Argelia.

Endogenous Development Models In Latin America. Experiences And Advances. Quispe Quispe Fernandez

Preguntas y discusión / Questions and comments
16:00 - 16:15 Receso / Break
16:15 - 18:00 Mesas temáticas de trabajo / Thematic workshopCiencia, Investigación y Sostenibilidad / Science, research and sustainability
18:00 - 19:00 Brindis bienvenida y actividad cultural / Cultural activity



Junio / June 30


8:30 - 9:00 Registro / Registration
9:00 - 9:45 Conferencia / ConferenceAna Lucía Maldonado González, Universidad Veracruzana
9:45 - 10:00 Receso / Break
10:00 - 11:00 Introducción líneas temáticas / Introduction to thematic lines
10:40 - 11:40 Pedagogic Proposal Focused On Sustainable Development: Fracking, A Matter Of Significant Debate At Present In The Argentine Patagonia. Marina Abad Alida

Communal Tourism Proposal In A Common Assets The Wildlife Use And Management Unit Of Mixteca Poblana As A Sustainable Development Strategy. López Téllez María Concepción

The Communal Assets Of Santo Domingo Huehuetlán As An Example Of Community Development. López Téllez María Concepción

Preguntas y discusión / Questions and comments
Community Forest Management As Alternative For Sustainable Development For Mexican Ejidos And Agrarian Communities. Morett Sánchez Jesús Carlos

Methodological Proposal To Evaluate Touristic Activity With Local Sustainability Criteria In The Hydrographic Sub-Basins Of The Huasteca Potosina, Mexico. Luna Vargas Salvador

Preguntas y discusión / Questions and comments
11:02 - 12: 00 The Recontextualization Of Sustainability In The Higher Education Curriculum. Noyola Cherpitel Ricardo

Towards A Participatory Environmental Management Blended Learning Model. Benavides Lahnstein Ana Ilse

Water-Worlds: How To Research Under The Umbrella Of Sustainable Development Being Aware Of Its Multiple Ambiguities? Taks Javier

Preguntas y discusión / Questions and comments
Food Security As A Key Element For Sustainable Development In Rural Areas: The Case Of San Antonio De Coronados, Altiplano Potosino, Mexico. Barrales Eyleen

Oil exploitation in Yasuni Biosphere Reserve. Impact on Ecuador’s engagement with sustainability. Cisneros Vidales Alicia Anahí

Organization And Community Management Of Water For Domestic Use In A Rural Community In Nicaragua. Zavala Figueroa Juana María

Preguntas y discusión / Questions and comments
12:00 - 12:10 Receso / Break
12:10 - 13:25 Urban Sprawl, Environmental Justice And Equity In Access To Green Spaces In The Metropolitan Area Of San Luis Potosí, Mexico. Moreno Mata Filiberto Adrián

Urbis: A Mobile Crowdsourcing Platform For Sustainable Social And Urban Research In Mexico. Ruiz Correa Salvador

SGreen Areas And Environmental Justice: Towards The Urban Sustainability In Leon, Guanajuato. Reyes Plata Jairo Agustín

A Motorway Named Rio. An Urban & Environmental Agenda In San Luis Potosí. López Mares Lourdes Marcela

Preguntas y discusión / Questions and comments
Design Of A Proposal For The Incorporation Of Environmental And Sustainability Contents Into The Curriculum Of The Francisco González Bocanegra Elementary School As A Strategy For Appropriation. Buendía Oliva Mariana

Effectiveness Of The Rights Of Children To Freedom Of Expression, Access To Information And Participation. The Situation Of Minors In Guard And Custody Institutions In The State Of Nuevo León. Hernández Candelaria Andrea

Theoretical model by symbiosis and industrial ecology for industrial parks: In the automotive sector of San Luis Potosí, México. Huerta Tellez María Guadalupe

The Perception Of Urban Violence From The Citizen Perspective. Villasís Keever RicardoPreguntas y discusión / Questions and comments
13:30 - 14:00 Clausura / Closure ceremony


Educación para el desarrollo sostenible, incluyendo temas curriculares.
Programas comunitarios y de difusión
Ciencia aplicada y tecnología para la sostenibilidad
Participación y compromiso sobre la sostenibilidad

CONFERENCISTAS MAGISTRALES

Valeria Ruiz Vargas
Escuela de Ciencia y Medio Ambiente
Facultad de Ciencia e Ingeniería
Universidad Metropolitana de Manchester
v.vargas@mmi.ac.uk


Coordinadora de Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) en la Universidad Metropolitana de Manchester. Lidera el área de políticas del sistema de gestión ambiental en EDS. Su trabajo contribuyó para que la Universidad Metropolitana de Manchester se convirtiera en la primera universidad del Reino Unido en lograr la más difícil certificación ISO14001-2015 y, ganara primeros puestos en el ranking de universidades “People and Planet University League”. Por más de 6 años ha aplicado artes incluyendo música y exploraciones autoetnográficas para fomentar la resiliencia comunitaria y el cambio organizacional en áreas que apoyan el desarrollo sostenible en Colombia y el Reino Unido.

Actualmente trabaja en su doctorado, que se centra en EDS en el contexto de cambio organizacional en la educación superior. Con experiencia en métodos de indagación apreciativa (usando artes creativas facilitando el cambio en las prácticas sociales y ambientales) para configuración multidisciplinar, Valeria trabaja en la investigación colaborativa y la práctica de EDS en entornos educativos. El Premio Europeo “Global Dimension in Engineering Education (GDEE)” ha reconocido uno de sus proyectos por su enfoque innovador y multidisciplinar.




Ana Lucía Maldonado González
Instituto de Investigación en Educación
Universidad Veracruzana
anmaldonado@uv.mx


Tiene el grado de PhD en Service Social (Trabajo Social) por la Universidad Laval (Quebec, Canadá, 2008), en su tesis abordó el tema de la contribución de la organización comunitaria a un modo de gobernanza cívica ambiental, desde el Consejo Regional del Medio Ambiente, en tres regiones de Quebec. Su título de doctorado en el extranjero ya fue validado por la SEP como equivalente al Doctorado en Investigación Educativa por la Universidad Veracruzana. Tiene una maestría en Trabajo Social por la Universidad Autónoma de Nuevo León; una licenciatura en Ciencias de la Comunicación Social por la Universidad Regiomontana. Participó durante 2007 en el seminario de investigación “Changement climatique, expertise et fabrications du future: modeles et scenarios, politique et gouvernance”, en el Centre National de Recherche Scientifique (CNRS, París, Francia).

Ingresó a la línea de investigación Educación Ambiental para la Sustentabilidad del Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana en marzo de 2011. En 2013 publicó en coautoría con Edgar J. González Gaudiano el libro titulado “Los jóvenes universitarios y el cambio climático. Un estudio de representaciones sociales”. Es miembro titular del Cuerpo Académico Ciudadanía, educación y sustentabilidad ambiental para el Desarrollo, mismo que se encuentra en el Nivel Consolidado Prodep. En abril de 2013, recibió el nombramiento de Coordinadora de la Maestría en Investigación Educativa (MIE), cargo que desempeñó hasta agosto de 2016 y continúa siendo miembro del Núcleo Académico Básico de este programa de posgrado, así como del Doctorado en Investigación Educativa, ambos se encuentran en el nivel Consolidado del PNPC CONACYT.

Fue acreedora al Premio Arte Ciencia Luz como directora de mejor tesis 2016 en el nivel de maestría del Área Académica de Humanidades de la Universidad Veracruzana. Recibió Premio de Excelencia y Mención de Honor por mejor tesis de doctorado de la Facultad de Ciencias Sociales, emisión 2008-2009, de la Universidad Laval (Quebec, Canadá). Por sus publicaciones, participación en congresos y trayectoria académica es miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I y Perfil Deseable Prodep.

Sus temas de investigación son educación y comunicación ambiental, cambio climático, vulnerabilidad y resiliencia social, gobernanza y ciudadanía ambiental.